Τμήμα της παλαιότερης σωζόμενης φωτογραφίας από την Καστοριά. Απεικόνίζει την περιοχή της κεντρικής πύλης του τείχους στον ισθμό (περ. 1880) |
Βιοτεχνία γούνας στις αρχές του 20ου αι. |
Πανοραμική άποψη της Καστοριάς (1903) |
Σε πρώτο πλάνο το Ταμπαχανέ Τζαμί και στο βάθος αυτό του Προδρόμου |
Καρτ ποστάλ από τη βόρεια παραλία. Διακρίνεται το Γυαλί Τζαμί |
Τούρκικο υπαίθριο δικαστήριο μπροστά στο Διοικητήριο της πόλης |
Παιδιά μπροστά από το νέο
τούρκικο Διοικητήριο στη θέση της
σημερινής πλατείας Δαβάκη
|
Πηγές εικόνων
αρχείο Π. Τσολάκη
αρχείο Γ. Γκολομπία
αρχείο Λαογραφικού Μουσείου Καστοριάς
Συγχαρητήρια και ευχαριστίες για όλες τις σπάνιες φωτογραφίες της πόλης. Πρόσεξα δυο μικρά λαθάκια κατάταξης. Η φωτογραφία με τις προφανώς τουρκικής καταγωγής γυναίκες στον μενδρεσέ δεν τραβήχτηκε στην τουρκοκρατία, αλλά τον Ιούνιο του 1917 από φωτογράφο του γαλλικού στρατού που στρατοπέδευε έξω από την πόλη. Προφανώς έγινε κατόπιν καρτ ποστάλ για τον οριενταλισμό που αποπνέει. Δεν ξέρω αν είναι σωστή η λεζάντα ότι πρόκειται για καραβάν σεράι. Στο γαλλικό αρχείο που έχει τη φωτογραφία, το κτήριο περιγράφεται σαν "παλιά, εγκαταλελειμμένη σχολή μουσουλμανικής θεολογίας". Το ίδιο και για την φωτογραφία της βόρειας παραλίας με το γυαλί τζαμί, που τραβήχτηκε τον Μάρτιο του 1918.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρέπει να έχετε δίκιο για την χρονολόγηση των δύο φωτογραφιών, μιας και πρέπει να θεωρούμε αξιόπιστα τα τεκμήρια του γαλλικού υπουργείου πολιτισμού. Η φωτογραφία με τις μουσουλμάνες γυναίκες είναι παρμένη με πλήρη βεβαιότητα μέσα στον σωζόμενο Μενδρεσέ της πόλης. Καραβάν σεράγια πρέπει να ονομάζονταν τα πανδοχεία της τουρκοκρατίας, οπότε είναι λάθος η λεζάντα. Ο προσδιορισμός που μας λέτε ότι δίνει το γαλλικό αρχείο είναι σωστός, γιατί αυτό ακριβώς ήταν ένας Μενδρεσές. Αλλά δεν είναι σίγουρο αν είχε εγκαταλειφθεί το 1917, μιας και οι μουσουλμάνοι εγκατέλειψαν την πόλη το 1924.
ΑπάντησηΔιαγραφή