Η τρίκλιτη βασιλική του Αγ. Στέφανου μεταπολεμικά. |
Πέρα από
τις εικασίες, η παλαιότερη σωζόμενη τμηματικά κατασκευή στην Καστοριά είναι
στις μέρες μας το Ιουστιάνειο τείχος, ένα οχυρωματικό συγκρότημα που προστάτευε
τη μοναδική δίοδο στην πόλη, τον στενό ισθμό της χερσονήσου της λίμνης. Στην
πρωτόλεια μορφή του, το συγκρότημα περιλάμβανε δύο ή τρεις πύλες με τετράγωνης
κάτοψης πύργους και τέσσερις ή πέντε ακόμη κυλινδρικούς πύργους[2].
Τα κεντρικά τείχη επιδέχονταν συνεχείς επισκευές και προσθήκες ανά τους αιώνες
λόγω των πολυάριθμων επιδρομέων, με βασικότερες αυτές του 14ου και
του 19ου αι. μ.Χ. Τα τείχη άρχισαν να καταρρέουν σταδιακά από τα
τέλη του 19ου αι. και μεγάλο τμήμα τους κατεδαφίστηκε το έτος 1949[3].
Τις τελευταίες δεκαετίες έγιναν σωστικές εργασίες στα εναπομείναντα τμήματά
τους, που βρίσκονται πλάι στο Δημαρχείο της πόλης και ανάμεσα από τον μενδρεσέ
και το 4ο Δημοτικό Σχολείο. Δεν διασώζεται καμία πύλη, αλλά μονάχα
ένας κυλινδρικός πύργος έξω από το δημαρχείο.
Ο ναός του Αγ. Στεφάνου το 1917-18 φωτογραφισμένος από μέλη της γαλλικής Στρατιάς Ανατολής του ΑΠΠ. Στον περίβολό του υπήρχε μέχρι το 1935 νεκροταφείο. |
Ο ναός του
Πρωτομάρτυρα Αγ. Στέφανου βρίσκεται σε ψηλό σημείο, κοντά στο ανατολικό άκρο
της πόλης προς τη χερσόνησο. Είναι μια ψηλόστενη τρίκλιτη βασιλική που
στεγάζεται με ημικυλινδρικές καμάρες και διαθέτει νάρθηκα και υπερώο (γυναικωνίτη).
Δυστυχώς, κάποια κτητορική επιγραφή ή σύμβολο χρονολογίας δεν διασώζονται, αλλά
το παλαιότερο στρώμα τοιχογράφησης του χρονολογήθηκε στο β’ μισό του 9ου
αι. μ.Χ. Η εν λόγω τοιχογραφία της Δευτέρας Παρουσίας βρίσκεται στην καμάρα του
νάρθηκα και αποτελεί την αρχαιότερη απεικόνισή της στον ελλαδικό χώρο. Την
πρώτη περίοδο καταστράφηκε η κύρια στέγη του ναού, έτσι οι τοιχογραφίες της
είναι μεταγενέστερες. Ο Αγ. Στέφανος είναι ένας πολύ ιδιαίτερος ναός με αρκετά
μοναδικά στοιχεία μεταξύ των 61 παλιών εκκλησιών της πόλης.
Προπολεμική εικόνα της πίσω όψης
του ναού, βυθισμένης στο έδαφος.
|
Στα
ιδιαίτερα στοιχεία του ναού είναι και η ύπαρξη ενός κτιστού δεσποτικού θρόνου,
που υποδεικνύει τη λειτουργία του και ως Μητρόπολη. Βέβαια, η ύπαρξη δεσποτικού
δεν αποτελεί από μόνη της απόδειξη ότι ήταν καθεδρικός ναός, όπως επίσης το
μικρό μέγεθος του ναού και η εκτός των τειχών θέση του δεν ευνοούν το σενάριο
αυτό. Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει την εφήμερη λειτουργία του ως
Μητρόπολη σε περιόδους που εκείνη ανακαινιζόταν. Επίσης, άγνωστο έως ποια
περίοδο λειτούργησε ως μοναστήρι και πότε μετατράπηκε σε ναό και ίσως μητροπολιτικό.
Αργότερα, σε κάποια περίοδο της Οθωμανοκρατίας (σαφώς πριν το 1705 που ιδρύθηκε
το πρώτο σχολείο) λειτούργησε στον γυναικωνίτη του Αγ. Στέφανου ένα «κρυφό
σχολείο» της εποχής, σύμφωνα με τον καθηγητή και έφορο αρχαιοτήτων Π. Τσαμίση[6].
Στον γυναικωνίτη υπάρχει παρεκκλήσι αφιερωμένο στην Αγ. Άννα, το οποίο είναι
δύσκολα προσβάσιμο λόγω της ιδιαίτερα στενής και απότομης κλίμακας που οδηγεί
σε αυτό. Φαίνεται πως πιθανότατα το ασκηταριό λειτουργούσε ως πρόχειρος χώρος
συγκέντρωσης και διδασκαλίας μαθητών. Μετά το 1650 ο Αγ. Στέφανος δεν ήταν
ενοριακός ναός, αλλά ανήκε στην ενορία της Ελεούσας.
Αποτύπωση όψης, κάτοψης
και τομής του ναού από τον
βυζαντινολόγο Αναστ. Ορλάνδο.
|
Η
αρχιτεκτονική του ναού εντυπωσιάζει με το ψηλό κεντρικό κλίτος που στηρίζεται
σε ιδιαίτερα ογκώδεις πεσσούς και αψίδες. Το ιερό διαθέτει ένα μικρό κτιστό
χώρισμα χωρίς τέμπλο και καταλήγει σε μια κόγχη, τρίπλευρη εξωτερικά με
μονόλοβα παράθυρα, μοναδική στην Καστοριά. Τα πλάγια κλίτη είναι αισθητά
στενότερα με μικρά μονόλοβα παράθυρα. Σπάνιο είναι το γεγονός ύπαρξης ενός
γυναικωνίτη πάνω από τον νάρθηκα, όπου είναι προσβάσιμος με μια ιδιαίτερα στενή
κλίμακα με πολύ ψηλά ρίχτια. Ο γυναικωνίτης αποτελούσε ένα μικρό παρεκκλήσι, αφιερωμένο
στην Αγ. Άννα, που λειτουργούσε ταυτόχρονα ως ασκηταριό. Γενικά, ο επισκέπτης
αποκομίζει μια αίσθηση μυσταγωγίας των πρωτοβυζαντινών και μεσοβυζαντινών
χρόνων, σαν να βρίσκεται σε μια κατακόμβη.
Η κατασκευή
του ναού έγινε με το λεγόμενο πλινθοπερίκλειστο σύστημα δόμησης, όπου κάθε
λίθος περικλείεται από διαζώματα κεραμικών συμπαγών οπτόπλινθων. Οι οπτόπλινθοι
σχηματίζουν μάλιστα πολλά σχήματα που παραπέμπουν σε γράμματα (Κ,Җ
Χ, Σ, Ρ) ή σε ήλιους και προσδίδουν ένα κάπως κοκκινωπό χρώμα στον ναό. Οι σημερινές
πολυεπίπεδες στέγες είναι ξύλινες με βυζαντινού τύπου κεραμίδια, που
κατασκευάστηκαν σαφώς μεταγενέστερα.
Το κεντρικό κλίτος του ναού με το Ιερό
Βήμα και τις μοναδικές τοιχογραφίες.
|
[1]
Προκόπιος Καισαρεύς, Περί των του
Δεσπότου Ιουστιανιανού κτισμάτων IV.3
[2]
Π. Τσολάκης, Πολεοδομικές και
αρχιτεκτονικές έρευνες στην Καστοριά, University Studio Press, Θεσ/νίκη 1996, σ. 9-35
[3] Ι.
Μπακάλης Τουριστικός οδηγός Καστοριάς,
Καστοριά 1951, σ. 13
[4]
Σ. Πελεκανίδης – Μ. Χατζηδάκης, Καστοριά,
Βυζαντινή τέχνη στην Ελλάδα, Μέλισσα, Θεσ/νίκη 1984, σ. 19· Ε. Δρακοπούλου, Η πόλη
της Καστοριάς τη Βυζαντινή και Μεταβυζαντινή Εποχή (12ος – 16ος
αι.). Ιστορία – Τέχνη – Επιγραφές, Χριστιανική Αρχαιολογική Εταιρεία, Αθήνα
1997, σ. 19
[5]
Π. Τσαμίσης, Η Καστοριά και τα μνημεία
της, τύποις Αλευρόπουλου, Εν Αθήναις, 1949, σ. 107
[6] ο.π,
Τσαμίσης, σ. 71
[7]
Α. Ορλάνδος, «Τα βυζαντινά μνημεία της Καστοριάς», ΑΒΜΕ Δ’ (1938) 107-112· A. Wharton-Epstein, «Middle Byzantine Churches of Kastoria: Dates and Implications», The Art Bulletin, 62.2 (Jun 1980) 190-207· Ν. Μουτσόπουλος, Εκκλησίες της Καστοριάς 9ος – 11ος
αιώνας, Παρατηρητής, Θεσ/νίκη 1992, σ. 203-227· N. Siomkos, L’ englise Saint-Etienne a Kastoria. Etude des differentes phases du decor peint (Xe-XIVe siecles), Βυζαντινά Κείμενα και Μελέται 38, Κέντρο Βυζαντινών Ερευνών,
Θεσ/νίκη 2005
[8] Ι.
Σίσιου (επιμ.), Συντήρηση ναού Αγ.
Στέφανου, Υπουργείο Πολιτισμού, 11η Εφορεία Βυζαντινών
Αρχαιοτήτων, Βέροια 2008
[9] ο.π,
Σίσιου, Π. Σγουρός – Β. Μπουλέρου – Α. Πετρίδης, Μελέτη συντήρησης των τοιχογραφιών του Ι.Ν. Αγ. Στεφάνου Καστοριάς,
Βέροια 2001
[10]
Ι. Σίσιου, «Η μερική ανανέωση της ζωγραφικής του Αγίου Στέφανου στην Καστοριά
κατά τον 13ο και 14ο αιώνα», Nis i Vizantija VII 273-292
Πανέμορφος ναός, όπως βέβαια και όλοι οι ναοί της Καστοριάς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ πλούτος της Καστοριάς μας...
ΑπάντησηΔιαγραφήΠως μπορεί να είναι Πελαζγικά στόν Άγιο Άθανάσιο αφού είναι με κουρζάμι......
ΑπάντησηΔιαγραφή