Ιωάννης Εμμανουήλ (1774-1798) ιατροφιλόσοφος
Το αρχοντικό των Εμμανουήλ στην Καστοριά, σήμερα Ενδυματολογικό Μουσείο και ο Πύργος Νεμπόϊσα στο Βελιγράδι, όπου θανατώθηκαν οι δύο εθνομάρτυρες |
Ο
λόγιος εθνομάρτυρας Ιωάννης Εμμανουήλ γεννήθηκε στην πόλη της Καστοριάς το
1774. Ξενιτεύτηκε σε μικρή ηλικία, μαθήτευσε δίπλα στον θείο του Γεώργιο
Λεοντίου και έπειτα φοίτησε φιλοσοφία στο πανεπιστήμιο της Πέστης, έμαθε την
γερμανική και τη λατινική γλώσσα. Αργότερα μεταφέρθηκε στη Βιέννη, όπου
σπούδαζε ιατρική, ενώ ο μικρότερος αδερφός του Παναγιώτης εργαζόταν ως
λογιστής. Τα δύο αδέλφια ανήκαν στον άμεσο πυρήνα συνεργατών του Ρήγα Φεραίου
και ήταν κομιστές των απελευθερωτικών του ιδεών. Το τέλος τους γνωστό,
συνελήφθησαν μαζί με τον Ρήγα, βασανίστηκαν και θανατώθηκαν από τους Οθωμανούς
στις 24 Ιουνίου 1798 στο Βελιγράδι. Ο Ιωάννης, παρά το νεαρό της ηλικίας του,
είχε ήδη αναδειχθεί σε λόγιο, καθώς μετέφρασε και εξέδωσε δύο γερμανικά
συγγράμματα: ‘’Εγκόλπιον των παίδων’’ (1792) και ‘’Στοιχείων της αριθμητικής δοκίμιον’’ (1797) του A. Pichler[1].
Σώζεται επίσης ένα πατριωτικό ποίημά του με τίτλο ‘’Ωδάριον συγχαριστικόν εις το Νέον Έτος’’ (1797). Σήμερα, στην
Καστοριά σώζεται το αρχοντικό των Εμμανουήλ στη συνοικία Ντολτσό και στην
πλατεία της συνοικίας που έχει πάρει το όνομά τους βρίσκεται μια αναθηματική
στήλη, τιμή στους εθνομάρτυρες αδελφούς.
Μιχαήλ Παρτζούλλας (περ 1780 - ) διδάσκαλος, φιλόλογος
Το βιβλίο του Μ. Παρτζούλλα ''Γραμματική γαλλική'' (1814) |
Γεννήθηκε στην Κλεισούρα Καστοριάς και ο αδελφός του
ήταν ο Αρχιμανδρίτης Σωφρόνιος Παρτζούλλας, μεγάλος ευεργέτης των σχολείων της
πόλης. Οι πληροφορίες για τη ζωή και τις σπουδές του είναι ελλιπείς. Παροίκησε στο Βουκουρέστι, όπου εργάστηκε ως διδάσκαλος. Στις αρχές του 19ου αι. εκδόθηκε στη Βιέννη το
μοναδικό μνημονευόμενο βιβλίο του ‘’Γραμματική
Γαλλική Θεωρητική και Πρακτική’’ (1814). Ο Παρτζούλλας πρέπει να είχε
ακολουθήσει φιλολογικές σπουδές και ήταν άριστος γνώστης της ελληνικής και της
γαλλικής γλώσσας. Επίσης, είχε στενές σχέσεις με σημαντικά πολιτικά πρόσωπα της
εποχής του, όπως ο ηγεμόνας της Ουγγροβλαχίας Ιωάννης Καρατζάς και ο Αλή Πασάς
των Ιωαννίνων. Η πρώτη έκδοση του βιβλίου του (1814) χρηματοδοτήθηκε από τον
Καρατζά, ενώ η δεύτερη (1815) είναι αφιερωμένη με πολύ κολακευτικά σχόλια στον
Αλή Πασά, όπου πιθανώς διετέλεσε για κάποιο διάστημα διερμηνέας στην αυλή του[2].
Δαμιανός Γεωργίου (Δράσκας) (1809-1899) διδάκτωρ ιατρικής
Ο Δαμιανός Γεωργίου (1809-1899) |
Νικόλαος Δραγούμης (1809-1879) πολιτικός
(υπουργός), λογοτέχνης, κριτικός λογοτεχνίας
Ο Νικόλαος Δραγούμης (1809-1879) |
Αποτελεί
έναν από τους ιδρυτές των πρωτοποριακών λογοτεχνικών περιοδικών ‘’Πανδώρα’’και ‘’Le spectateur de l’
orient’’, ενώ
νωρίτερα αρθρογραφούσε στην εφημερίδα ‘’Αίων’’
και το περιοδικό ‘’Ευτέρπη’’.
Σημαντικότερο έργο του οι ‘’Ιστορικαί
αναμνήσεις’’ (1874), όπου εξιστορεί από την προσωπική του σκοπιά την
πολιτική ζωή των ετών 1821-1862. Επίσης, μετέφρασε πολλά ξενόγλωσσα βιβλία,
λογοτεχνικού, ιστορικού και πολιτικού ενδιαφέροντος όπως τα: ‘’Ο Ρήγας Καρρώ’’ του E. Scribe, ‘’Ο κυνηγός’’ (1851) του G. Ferry, ‘’Ιστορία του
Γεωργίου Καστριώτου’’ (1856) του C. Paganel, ‘’Ταξείδια του Γύλλιβερ’’ (1859) του J. Swift και ‘’Εγκόλπιο
του εργατικού λαού’’ (1869) του T. Barreau[4].
Θα λέγαμε ότι ο Νικόλαος Δραγούμης εντάσσεται στον χώρο της λογοτεχνίας
περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο λόγιο που προέρχεται από την περιοχή Καστοριάς.
Παναγιώτης Παπαναούμ (1810-1885) μηχανικός,
αξιωματικός, διπλωμάτης
Γεννημένος το 1810, έλαβε τα πρώτα του μαθήματα στα
σχολεία της πατρίδας του Καστοριάς. Παροίκησε στη Λειψία, όπου ολοκλήρωσε τις
εγκύκλιες σπουδές και συνέχισε στην Στρατιωτική Σχολή Μηχανικών του Βερολίνου,
ειδικευόμενος στην οχυρωματική και την γεφυροποιία. Έγινε αξιωματικός του
πρωσικού στρατού και το 1834 ένα από τα πρώτα στελέχη του ελληνικού
στρατιωτικού Σώματος Μηχανικού. Συμμετείχε στην κατασκευή έργων υποδομής στην
Παλαιά Ελλάδα και σχεδίασε τα πολεοδομικά σχέδια της κωμόπολης Ιτέας και του
νέου οικισμού της Νέας Πέλλας Αταλάντης, μιας προσφυγικής εγκατάστασης των
Μακεδόνων στην ελεύθερη Ελλάδα. Διορίστηκε το 1852 από το Ελληνικό Κράτος ως
πρόξενος στη Λειψία στη θέση του αδερφού του Κωνσταντίνου και το 1861 στην
οθωμανοκρατούμενη Θεσσαλονίκη. Μετέφρασε στα ελληνικά μια εξιστόρηση των
πολεμικών επιχειρήσεων του Ναπολέοντα ‘’Ενιαύσιος
Περίοδος του Ναπολεόντιου Βίου’’ (1846) και συνέγραψε
τα: ''Διάλογος
δύο φίλων περί των κοινών της Ελλάδος ιδίως της Ευρώπης πραγμάτων’’ (1851), ‘’Το αδαμάντινον δακτυλίδιον’’ (1856) και
‘’Αυτοβιογραφία’’ (1873), ενώ
χρηματοδότησε εκδόσεις του καθηγητή ιστορίας Γεωργίου Κρέμου.[5].
Γεώργιος Νιάγκας (1820-1905) ποιητής, διδάσκαλος
Γ. Νιάγκας, ''Ζάππειον και Παλλάς'' (1885). Μελέτη για δύο ονομαστά Παρθεναγωγεία της Πόλης |
Αθανάσιος Ρουσόπουλος (1823-1898) διδάκτωρ αρχαιολογίας - φιλολογίας
Ο καθηγητής Α. Ρουσόπουλος (1823-1898) |
Παύλος Ιωάννου (1824-1897) διδάκτωρ
ιατρικής (πρύτανης)
Ο Π. Ιωάννου (1824-1897) |
Μητροπολίτης Βασίλειος Αστεριάδης (1834-1910) διδάκτωρ θεολογίας
Ο Μητροπολίτης
Βασίλειος γεννήθηκε από τον Αστέριο και την Αικατερίνη στην κωμόπολη Βασιλειάδα
Καστοριάς το 1834, όπου και μαθήτευσε. Καταφεύγει το 1847 στην Κωνσταντινούπολη
όπου φοιτά στη Μεγάλη του Γένους Σχολή και τη Θεολογική Σχολή της Χάλκης. Εν
συνεχεία διακονεί στη μικρασιατική Μητρόπολη Νίκαιας και τοποθετείται
Μητροπολίτης της παρευξείνιας Αγχιάλου το 1865. Διευθύνει για δύο έτη και
διδάσκει για περισσότερα στη Θεολογική Σχολή Χάλκης, όπου τίθεται αντιμέτωπος
με την νεοεμφανιζόμενη εξαρχική προπαγάνδα. Το 1884 μετατίθεται στη Σμύρνη,
όπου επιδόθηκε σε ένα πρωτοφανές σε διάρκεια και μέγεθος φιλανθρωπικό έργο. Ως
λόγιος συγγραφέας εκπόνησε αρκετές θεολογικές μελέτες, μεταξύ των οποίων: ‘’Διάλογος πλούτου και παιδείας’’ (1857),
‘’Περί νηστείας και προσευχής’’
(1861), Περί προσευχής‘’(1863), ‘’Επίκλησις της ευσεβείας του ορθόδοξου
πληρώματος Σμύρνης’’ (1886), ’’Περί του κύρους χειροτονίας κληρικών υπό
επισκόπου καθηρημένου ή σχισματικού χειροτονηθέντων’’ (1887), ‘’Λόγοι εκκλησιαστικοί’’ (1887), ‘’Εγκώμια τέσσαρα’’ (1896), ‘’Υπόμνημα
περί εκκλησιαστικού αφορισμού’’ (1897) ‘’Εγκόλπιον μαθητών και τροφίμων της
εν Χάλκης Θεολογικής Σχολής’’ (1902),
‘’Διάφορα επιγράμματα’’ (1906). Επίσης
μετέφρασε λατινικά και αρχαιοελληνικά συγγράμματα. Πέθανε στη Σμύρνη το 1910
και αργότερα η γενέτειρά του μετονομάστηκε προς τιμήν του από Ζαγορίτσανη σε
Βασιλειάδα[9].
Μάρκος Νικ. Δραγούμης (1840-1909) διδάκτωρ
νομικής, διπλωμάτης
Ο διπλωμάτης Μ. Δραγούμης (1840-1909) |
Γεννήθηκε
στην Αθήνα και ήταν γιος του Νικολάου Δραγούμη και αδερφός του πρωθυπουργού Στέφανου Δραγούμη. Η καταγωγή του
ήταν από το Βογατσικό. Μαθήτευσε στο Ελληνικόν Εκπαιδευτήριον και εισήχθη στη
νομική σχολή του Οθώνειου Πανεπιστημίου Αθήνας. Συνέχισε τις σπουδές του στο
Παρίσι, όπου αναγορεύτηκε διδάκτορας νομικής. Ακολούθησε καριέρα στο
διπλωματικό σώμα και εργάστηκε στις ελληνικές πρεσβείες του Παρισιού, της Πετρούπολης,
της Βιέννης, της Αλεξάνδρειας και του Βουκουρεστίου. Το 1890, μετά από 29 έτη
θητείας, εγκαθίσταται στην Αθήνα και εργάζεται ως νομικός. Συμμετείχε ενεργά
στα κοινά και ήταν μέλος της επιτροπής των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896. Το 1903
υπήρξε ένας από τους ιδρυτές του πολιτικού περιοδικού ‘’Bulletin d’ Orient’’ που λειτούργησε στο Παρίσι υπό την εποπτεία
του Υπουργείου Εξωτερικών. Το περιοδικό, όπου αρθρογραφούσε και ο ίδιος,
κυκλοφόρησε στα χρόνια του Μακεδονικού Αγώνα, επιχειρώντας να προβάλλει τις
ελληνικές θέσεις, αποτελώντας το αντίπαλον δέος των αντίστοιχων βουλγαρικών
εντύπων. Συνέγραψε και δημοσίευσε αρκετά άρθρα σε θέματα εξωτερικής πολιτικής,
ενώ σώζονται διάφορα χειρόγραφά του. Το σημαντικότερο βέβαια πόνημά του είναι
το ‘’De la condition civile
de ‘l etranger en France’’ (1864) (διατριβή πάνω στις διπλωματικές σχέσεις άλλων ευρωπαϊκών
χωρών με τη Γαλλία). Πέθανε στην Αθήνα το 1909[10].
Στέφανος Δραγούμης (1842-1923) πολιτικός
(πρωθυπουργός - υπουργός), νομικός
Ο Σ. Δραγούμης σε νεαρή ηλικία |
Κωνσταντίνος Τσιούλκας (1845-1915) γυμνασιάρχης
Γεννήθηκε στην Κορησό Καστοριάς το 1845 και μαθήτευσε
στο σχολείο του χωριού του και την Ελληνική Σχολή Καστοριάς. Μετά την
αποφοίτησή του διορίστηκε διδάσκαλος για μερικά έτη στο σχολείο της γενέτειράς
του. Το 1875 ξεκίνησε τις σπουδές φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και το 1879
τοποθετήθηκε γυμνασιάρχης του ελληνικού Γυμνασίου Μοναστηρίου. Το 1889
θεωρήθηκε συνεργάτης του επαναστάτη διδασκάλου Αναστάσιου Πηχιών και απολύθηκε. 'επειτα έζησε για κάποιο διάστημα στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Ο Τσιούλκας υποστήριξε σθεναρά την ανάπτυξη της ελληνικής παιδείας στη Δυτική
Μακεδονία και την απόρριψη της εξαρχικής προπαγάνδας. Το 1907 δημοσίευσε τη συγκριτική γλωσσολογική μελέτη του για το ιδίωμα της Μακεδονίας ‘’Συμβολαί εις την διγλωσσίαν των Μακεδόνων’’
(1907), όπου υποστηρίζει την γλωσσολογική προέλευση του ιδιώματος από την
δωρική διάλεκτο της αρχαίας ελληνικής γλώσσας[12].
Παύλος (Παναγιώτης) Αργυριάδης (1849-1901) νομικός, πολιτικός, δημοσιογράφος
Ο Π. Αργυριάδης (1849-1901) |
Από το 1885 εκδίδει την πολιτική
έντυπη επιθεώρηση ‘’La Question Sociale’’ και από το 1891 το ‘’Almanach de la Question Sociale’’,
τα σημαντικότερα συγγραφικά του έργα. Προσπαθεί να έρθει σε επαφή με
σοσιαλιστικούς κύκλους της Ελλάδας και πρωτοστατεί το 1894 στην ίδρυση του
Διεθνή Συνδέσμου Βαλκανικής Συνομοσπονδίας με έδρα το Παρίσι. Ως πρόεδρος και
εμπνευστής του Συνδέσμου ανέπτυξε τη θεωρία ίδρυσης μιας συνομοσπονδίας στα
βαλκανικά και μικρασιατικά εδάφη της παραπαίουσας Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Η
πρότασή του προέβαλε την δημιουργία 10 αυτόνομων ομοσπονδιών, μεταξύ των οποίων
οι ομοσπονδίες Ελλάδας - Κρήτης, Μακεδονίας - Αλβανίας και Θράκης, που θα είχαν
κέντρο την Κωνσταντινούπολη. Δηλαδή εξέφρασε αρκετά πιο νωρίς τις απόψεις
κάποιων ευρωπαϊκών Κομμουνιστικών Κομμάτων του Μεσοπολέμου για σοσιαλιστικές
ομοσπονδίες στα Βαλκάνια και αυτονόμηση της Μακεδονίας από την Ελλάδα. Επίσης,
από το συγγραφικό του έργο στη γαλλική γλώσσα ξεχωρίζουν τα: ‘’Ο σοσιαλιστής ποιητής Ευγένιος Ποτιέ’’
(1888), ‘’Δοκίμιον του Επιστημονικού
Σοσιαλισμού’’ (1890), ‘’Η γυναίκα και
ο Σοσιαλισμός’’ (1893), ‘’Η Βαλκανική
Συνομοσπονδία και η Μακεδονία’’ (1896), ενώ δημοσίευσε δεκάδες πολιτικά
κείμενα σε σοσιαλιστικές εφημερίδες της Ελλάδας και του εξωτερικού. Θεωρείται
ένας από τους πρώτους έλληνες θεωρητικούς του σοσιαλισμού και του αναρχισμού.
Πέθανε το 1901 στο Παρίσι[13].
Η οικογένεια Στέφανου και Ελισάβετ Δραγούμη. Καθισμένος κάτω αριστερά ο Ίων Δραγούμης παιδί |
πηγές εικόνων
αρχείο Αμερικανικής Σχολής Κλασσικών Σπουδών Αθηνών (ascsa.edu.gr)
Γ. Νιάγκας, Ζάππειον και Παλλάς, εκ του τυπογραφείου Παππαλεξανδρή, Εν Αθήναις, 1885
Almanach de la Question Sociale, vol. 3.4 (1903), A l' administration de la ''Question Sociale'', Paris
Λεύκωμα της εκατονταετηρίδος της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας 1837-1937, Αρχαιολογική Εταιρεία, Εν Αθήναις, 1937
Α. Κούζης, Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, Εκατονταετηρίς 1837-1937, τ. Γ’ Ιστορία της Ιατρικής Σχολής, τύποις Πυρσού, Αθήναι, 1939
Π. Βακουφάρης, Μιχαήλ Παρτζούλλας: Ένας δάσκαλος από την Κλεισούρα, Μακεδονική Ζωή 188 (Ιαν 1982), Θεσ/νίκη, σ. 52, 53
panoramio.com
[1] Α. Παπαδόπουλος-Βρετός, Νεοελληνική φιλολογία,
τ. A’, τύποις Λ.Δ
Βιλαρά και Β.Π Λιούμη, Εν Αθήναις, 1854,
σ. 104, 265
Κ.
Σαθάς, Νεοελληνική φιλολογία. Βιογραφίαι των εν γράμμασι διαλαμψάντων Ελλήνων,
από της καταλύσεως της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας μέχρι της ελληνικής εθνεγερσίας
(1453-1821), Εκ της τυπογραφίας των τέκνων Ανδρέου Κορομηλά, Εν Αθήναις, 1868,
σ. 616
Γ. Ζαβιράς, Νέα Ελλάς ή
Ελληνικόν Θέατρον, υπό Γ. Κρέμου, Αθήνησι, 1872, σ. 370
Π. Τσαμίσης Η Καστοριά και τα μνημεία της,
τύποις Αλευρόπουλου, Εν Αθήναις, 1949, σ. 89
Π. Αραβαντινός, Βιογραφική συλλογή λογίων της
Τουρκοκρατίας, Εταιρεία Ηπειρωτικών Μελετών, Ιωάννινα, 1960, σ. 60
Π. Ζάττας, Σχολεία, διδάσκαλοι, λόγιοι της
Τουρκοκρατούμενης Καστοριάς, Καστοριά, 1984, σ. 64
[2] ο.π, Παπαδόπουλος-Βρετός (1857), τ. Β’, σ.
174, 317
Π. Βακουφάρης, Μιχαήλ Παρτζούλλας: Ένας
δάσκαλος από την Κλεισούρα, Μακεδονική
Ζωή 188 (Ιαν 1982), Θεσ/νίκη, σ. 52, 53
Ε. Αγγελομάτη - Τσουγκαράκη, Όψεις της
εξωτερικής και εσωτερικής πολιτικής του Αλή Πασά, Ο Ερανιστής 19 (1993), Όμιλος Μελέτης του Ελληνικού Διαφωτισμού,
Αθήνα, σ. 173
[3] Α. Κούζης, Εθνικόν και Καποδιστριακόν
Πανεπιστήμιον Αθηνών, Εκατονταετηρίς 1837-1937, τ. Γ’ Ιστορία της Ιατρικής
Σχολής, τύποις Πυρσού, Αθήναι, 1939, σ. 8
ο.π, Τσαμίσης (1949), σ. 91
Α. Σκαρπαλέζος, Από την ιστορία του
Πανεπιστημίου Αθηνών, Αθήναι, 1964, σ. 147
ο.π, Ζάττας (1984), σ. 65, 66
Ε. Κουτσιαύτης, Ο Φιλεκπαιδευτικός Σύλλογος
Καστοριάς (1872-1876), Θεσ/νίκη, 2010, σ. 141, 142
[4] αρχείο
Νικολάου Μ. Δραγούμη, Αμερικανική Σχολή Κλασσικών Σπουδών Αθήνας (ascsa.edu.gr)
Τ. Φιλήμων, Νικόλαος Δραγούμης
(βιογραφικόν σχεδίασμα), Παρνασσός 3
(1879), Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός, Αθήναι, σ. 298-329
Χ. Πούλιος, Νικόλαος Δραγούμης, Μακεδονικό
Ημερολόγιο Β’ (1909), Παμμακεδονικός
Συλλογος, Εν Αθήναις, σ. 262-268
Συλλογος, Εν Αθήναις, σ. 262-268
Α. Σαχίνης, Ο Νικόλαος Δραγούμης ως
λογοτεχνικός κριτικός, Ελληνικά 18
(1964), ΕΜΣ, Θεσ/νίκη, σ. 97-119
Σ. Ντενίση, Ο Νικόλαος Δραγούμης ως
διηγηματογράφος στο Ν. Βαγενάς (επιμ), Από τον Λέανδρο στον Λουκή Λάρα,
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο, 1997, σ. 235-244
[5]
Χ. Καπνουκάγιας, Η αυτοβιογραφία του Παναγιώτου Παπαναούμ, Ημερολόγιον Δυτικής Μακεδονίας 2 (1933), Κοζάνη
[6] Π. Βακουφάρης, Γεώργιος Νιάγκας: Ένας λόγιος
Μακεδών από την Κλεισούρα στη Βασιλεύουσα, Μακεδονική
Ζωή 189 (Απρ 1981), Θεσ/νίκη, σ. 34,
35
Κ. Πηδώνια, Γεώργιος Νιάγκας: Συμβολή στο
έργο του, Η καθ’ ημάς Ανατολή, τ. Β’
(1994), Σύνδεσμος των Εν Αθήναις Μεγαλοσχολιτών, Αθήνα
Κ. Πηδώνια, Νέα στοιχεία για τα έργα του
Γεωργίου Νιάγκα, Σύνδεσμος των Εν Αθήναις Μεγαλοσχολιτών, Αθήνα, 1996
[7]
Κ. Σκόκος (επιμ), Εθνικόν Ημερολόγιον, τ. 15, Εκ του τυπογραφείου Αν. Κωνσταντινίδου,
Εν Αθήναις, 1900, σ. 367, 368
Λεύκωμα της εκατονταετηρίδος της Εν
Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας 1837-1937, Αρχαιολογική Εταιρεία, Εν Αθήναις,
1937, σ. 42, 43 παραρτήματος
Κ. Μπέντας, Ιστορικά Βογατσικού, τύποις
Κων. Δούκη, Καστοριά, 1952, σ. 53
Β. Καραμανωλάκης, Η συγκρότηση της
ιστορικής επιστήμης και η διδασκαλία της ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
(1837-1932), Ιστορικό Αρχείο Ελληνικής Νεολαίας, Ινστιτούτο Νεοελληνικών
Ερευνών, Αθήνα, 2006, σ. 37, 38, 40, 127
[8]
Εθνικόν Πανεπιστήμιον, Τα κατά την Πρυτανείαν Παύλου Ιωάννου πρυτανεύσαντος
κατά το ακαδημιακόν έτος 1891-1892, Εκ του τυπογραφείου Π.Δ. Σακελλάριου, Εν
Αθήναις, 1893
ο.π, Κούζης (1939), σ. 36, 37
ο.π,
Τσαμίσης (1949), σ. 91
ο.π,
Σκαρπαλέζος (1864), σ. 149
ο.π, Ζάττας (1984), σ. 67-70
[9]
Α. Διαμαντόπουλος, Βασίλειος Μητροπολίτης Σμύρνης, Μικρασιατικά Χρονικά 2 (1939),
Ένωσις Σμυρναίων, Αθήναι, σ. 148-197
Χ. Τσούβαλης, Οι σχολάρχες της Ιεράς
Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, Σύνδεσμος των εν Αθήναις Μεγαλοσχολιτών, Αθήνα,
2002, σ.
[10] αρχείο Μάρκου Ν. Δραγούμη, Αμερικανική Σχολή
Κλασσικών Σπουδών Αθήνας (ascsa.edu.gr)
[11] αρχείο Στέφανου Ν. Δραγούμη, Αμερικανική
Σχολή Κλασσικών Σπουδών Αθήνας (ascsa.edu.gr)
Ι. Νοτάρης, Αρχείο Στέφανου Δραγούμη: Ανέκδοτα έγγραφα για την
Επανάσταση του 1878 στη Μακεδονία, ΙΜΧΑ, Θεσ/νίκη, 1966
Σ. Κούκος (επιμ), Στέφανος Δραγούμης,
Πολιτικός Διοικητής Μακεδονίας: Ο ‘’δραγουμάνος’’ των Μακεδόνων, Αφιέρωμα εφ.
Μακεδονία, φ. 29712 (8.12.2013), σ. 33-36, 53-56
[12]
Κ. Βακαλόπουλος, Ο Βόρειος Ελληνισμός
κατά την πρώιμη φάση του Μακεδονικού Αγώνα (1878-1894). Απομνημονεύματα
Αναστάσιου Πηχεώνα, ΙΜΧΑ, Θεσ/νίκη, 1983, σ. 382, 383
Π. Παπακυριακίδης, Οι Μακεδονομάχοι
Κωνσταντίνος Ι. Τσιούλκας, Μακεδών διδάκτωρ της φιλολογίας και πρώην
γυμνασιάρχης εν Μοναστηρίω, η Ιερά Μονή Τσιριλόβου και ο Αρχιμανδρίτης Γρηγόριος,
Θεσ/νίκη, 1989
Κ. Τσιούλκας (επιμ Ν. Μάρτης), Συμβολαί
εις την διγλωσσίαν των Μακεδόνων (ανάτυπο), Δημιουργία, Αθήνα, 1991
Ν. Δασκαλάκης, Η Κορησός στη διαδρομή του χρόνου, Θεσ/νίκη, 2006, σ. 153-155, 273, 274
Ν. Δασκαλάκης, Η Κορησός στη διαδρομή του χρόνου, Θεσ/νίκη, 2006, σ. 153-155, 273, 274
[13]
ο.π, Τσαμίσης (1949), σ. 91, 92
Γ. Κορδάτος, Μορφές του Νέου Ελληνισμού,
Μπάϋρον, Αθήνα, σ. 66, 67
Π. Νούτσος, Η σοσιαλιστική σκέψη στην
Ελλάδα (1875-1907), τ. Α’, Γνώση, Αθήνα, 1989, σ. 309-312
Θ. Μπενάκης, Ο Παύλος Αργυριάδης και το
Ανατολικό Ζήτημα, Τετράδια πολιτικού διαλόγου έρευνας και κριτικής 43
(Χειμ.-Αν. 99), Στοχαστής, σ. 87-94
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο δεν θα δημοσιεύονται