Γρηγόρης Ριζόπουλος (1929- ) γλύπτης, αρχιτέκτονας
Γ. Ριζόπουλος, Μνημείο για τους δεσμώτες της Μακρονήσου, 2002, μπρούντζος |
Γεννήθηκε στη Λάγκα της
Καστοριάς το 1929 με γονείς τους αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης Βασίλη και
Ευαγγελία Ριζοπούλου. Το 1946 εξορίστηκε στην Μακρόνησο για τα έκδηλα πολιτικά
του φρονήματα. Την περίοδο 1956-61 σπούδασε παράλληλα αρχιτεκτονική στο Εθνικό
Μετσόβιο Πολυτεχνείο και γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με
καθηγητή έναν από τους σημαντικότερους νεοέλληνες γλύπτες, τον Γ. Παππά. Από τα
φοιτητικά του χρόνια συμμετέχει σε πανελλήνιους εικαστικούς διαγωνισμούς με
σημαντικές διακρίσεις και σε συνεργασία με κορυφαίους γλύπτες όπως ο Γ.
Καλακαλλάς και ο Δ. Καλαμαράς. Μέχρι σήμερα ασκεί το επάγγελμα του αρχιτέκτονα σε συνδυασμό με
τις εικαστικές του δημιουργίες. Έχει φιλοτεχνήσει πολυάριθμα δημόσια γλυπτά που
τοποθετήθηκαν σε κεντρικά σημεία ελληνικών πόλεων ή σε ιστορικούς τόπους. Τα
περισσότερα είναι ανδριάντες ή συμπλέγματα ανθρώπινων μορφών και η θεματολογία
τους προέρχεται από την νεότερη ελληνική ιστορία και κυρίως την Εθνική
Αντίσταση (μνημείο για τους έγκλειστους της Μακρονήσου, μνημείο Εθνικής
Αντίστασης Αλεξανδρούπολης). Χρησιμοποιεί κυρίως χαλκό ή ορείχαλκο και
δευτερευόντως το μάρμαρο ώστε να σχηματίσει λείες, καμπυλόμορφες φιγούρες με
λεπτές αναλογίες. Σε πολλά έργα του Ριζόπουλου υπάρχει ένας δυναμισμός που
δίνει κίνηση, αλλά παράλληλα δραματοποιεί και τονίζει τον συμβολικό τους
χαρακτήρα. Σήμερα, συνεχίζει την έντονη πολιτική και καλλιτεχνική του δράση και
κατοικεί στην Αθήνα[1].
Λουκάς Σαμαράς (Lucas Samaras) (1936- ) φωτογράφος,
ζωγράφος, γλύπτης
L.Samaras, Photo-transformation 13.12.1973, Polaroid SX-70 print |
Ο Λουκάς Σαμαράς με μέλη της οικογένειάς του σε μικρή ηλικία στην Καστοριά |
L. Samaras, Chair transformation #20B, 1996, χαλκός με πάτινα |
Ανδρέας Παπαχρίστος (Andreas Papachristos) (1937-
) γλύπτης
Α. Παπαχρίστος, Όμηρος, ασβεστόλιθος σε μαρμάρινο βάθρο |
Ο Παπαχρίστος επιλέγει τις ανθρώπινες μορφές,
αφαιρετικές, καμπυλόγραμμες και σχηματοποιημένες, γεμάτες συμβολισμό. Η
θεματολογία του προέρχεται κυρίως από αρχαιοελληνικά ή χριστιανικά ερείσματα,
στα οποία ενσωματώνει διάφορα στοιχεία από άλλες περιόδους. Μελετά ενδελεχώς κάθε μορφή που τον απασχολεί
από πολλές διαφορετικές σκοπιές, τροποποιώντας και παραλλάσσοντας. Έτσι,
δημιούργησε διάφορες ενότητες έργων με κοινό θέμα αλλά διαφορετική θεώρηση
(Γυναικεία κεφάλια, Μητρότητα, Καρυάτιδες, Μαντόνες, Γέννηση, Αναπαυόμενες,
Όμηρος). Γενικά, θα τολμούσαμε να κατατάξουμε τα έργα του σε αυτά του αφαιρετικού
εξπρεσιονισμού, με πολλές βέβαια εκλεκτικιστικές αναζητήσεις. Τις πρώτες
δεκαετίες εργάζεται με την πέτρα και το μάρμαρο, ενώ αργότερα στρέφεται στον ορείχαλκο
ή το ξύλο[7].
Χρυσόστομος Τζημάκας (1937-2009) ζωγράφος
Χ. Τζημάκας, Ρόδα, λάδι με σπάτουλα σε καμβά |
Παύλος Γιοβανόπουλος (Paul Giovanopoulos) (1939- ) ζωγράφος, σκιτσογράφος
P. Giovanopoulos, Smell, 1990, ακρυλικό σε καμβά |
Ο Παύλος Γιοβανόπουλος γεννήθηκε στην Καστοριά
το 1939, απ’ όπου μετανάστευσε στην ηλικία των 16 ετών οικογενειακώς στη Νέα
Υόρκη. Το ανοίκειο περιβάλλον και η δυσκολία στην αγγλική γλώσσα τον οδηγούν
στην προσωπική έκφραση μέσω της ζωγραφικής. Τα έτη 1958-61 σπουδάζει στη Σχολή
Καλών Τεχνών του New York
University και το New
York School of Visual Arts, ενώ αποκτά αμερικανική υπηκοότητα το 1961.
Ταξιδεύει και εργάζεται στο εξωτερικό για μερικά έτη και επιστρέφοντας διδάσκει
στο προαναφερθέν School of
Visual Arts. Από τα μέσα της δεκαετίας του ’60 και έπειτα συμμετέχει
διαρκώς σε εκθέσεις γνωστών ιδιωτικών γκαλερί της Νέας Υόρκης και σε ομαδικές
εκθέσεις μουσείων σε ολόκληρο τον κόσμο. Εκτός,
από τη ζωγραφική ασχολήθηκε με εικονογραφήσεις βιβλίων και συνεργάζεται με
κάποια από τα μεγαλύτερα αμερικανικά περιοδικά ευρύτατης κυκλοφορίας. Σήμερα,
ζει στη Νέα Υόρκη[9].
Το κίνημα της Pop Art εξαπλώθηκε από τη Μεγ. Βρετανία στην Αμερική περί τα τέλη
της δεκαετίας του ’50. Εμφανίστηκε ως μια αντίδραση στη σοβαρότητα του
αφηρημένου εξπρεσιονισμού και προέβαλε την νέα Pop (= δημοφιλή) κουλτούρα των
διαφημίσεων και των καθημερινών καταναλωτικών αγαθών. Η νέα αυτή μορφή τέχνης
επηρέασε βαθιά τον Γιοβανόπουλο (όπως και τον Σαμαρά), καθώς συνέπεσε με το
ξεκίνημα της καλλιτεχνικής του πορείας. Βασικό γνώρισμα των έργων του ήταν η
δημιουργία ενός τετράγωνου κάναβου πάνω στον καμβά και η επιλογή ενός
καθημερινού αντικειμένου ή μιας οντότητας που μετασχηματιζόταν στα διαδοχικά
τετράγωνα. Κατά τη μεταμόρφωση αυτή χρησιμοποιούνταν τεχνοτροπίες άλλων
καλλιτεχνικών ρευμάτων και άλλων καλλιτεχνών, ενώ τις περισσότερες φορές
εμπεριέχεται το στοιχείο της σάτιρας. Οι διάσημοι πίνακες με τις μεταμορφώσεις
της Μόνα Λίζα και του Ανθρώπου του Βιτρούβιου ή η συνύπαρξη του Μαρξ με τον
Πικάσο και τον Αϊνστάιν ως συνδαιτυμόνων στο ίδιο τραπέζι είναι εικόνες που
προκαλούν ένα εγκάρδιο χαμόγελο στον θεατή. Τα τελευταία χρόνια ο Γιοβανόπουλος
έχει χρησιμοποιήσει την ίδια τεχνοτροπία των τετραγώνων για να απεικονίσει τα
δραματικά γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου 2001.
P. Giovanopoulos, Millenium, 2004, ακρυλικό σε καμβά |
Ιωάννης Χρήστου (1940- ) γλύπτης,
διακοσμητής
Γεννήθηκε στον Σταυροπόταμο Καστοριάς το 1940
και ως θύμα του Εμφυλίου Πολέμου μετακινήθηκε στη Βουλγαρία. Το 1967 αποφοίτησε
από Εθνική Σχολή Καλών Τεχνών της Σόφιας ‘’Ilya Petrov’’ και ξεκίνησε να δημιουργεί
και να εκθέτει τα έργα του. Το ρώσικο κονστρουκτιβιστικό κίνημα που διατηρούσε
ακόμη ισχυρές ρίζες στην κομμουνιστική Βουλγαρία επηρέασε τον δημιουργό. Σε
πολλά έργα του διακρίνεται η αφαιρετικότητα, η σχηματοποίηση και οι αφηρημένες
φόρμες του κινήματος αυτού, σε συνδυασμό με την γεωμετρική χάραξη και τη
ρυθμική επαλληλία των μορφών. Η θεματολογία του άλλοτε έχει κέντρο την
ανθρώπινη μορφή και άλλοτε περισσότερο διακοσμητικά θέματα. Μετά την επιστροφή
του στην Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη κατασκεύασε μια σειρά γλυπτών που
τοποθετήθηκαν σε δημόσιους χώρους, ενώ διακόσμησε εσωτερικούς χώρους σημαντικών
κτισμάτων της πόλης όπως η Casa
Bianca και το Κρατικό Ωδείο της Θεσσαλονίκης. Τέλος, εργάστηκε ως συντηρητής αρχαιοτήτων
στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού [10].
Βασίλης Δωρόπουλος (Vasilis Doropoulos) (1942- ) γλύπτης,
χαράκτης, ζωγράφος
Β. Δωρόπουλος, Ειρήνη, 1985, μπρούντζος |
Τα γλυπτικά έργα του Δωρόπουλου μπορούν να
ταξινομηθούν σε δύο μεγάλες κατηγορίες: τα εξπρεσιονιστικά πολυάνθρωπα
συμπλέγματα στα οποία η μάζα τείνει να γίνει μία και τα κατακόρυφα, στατικά
γλυπτά αρχαΐζουσας τεχνοτροπίας (κόρες). Τα θέματά του προέρχονται κυρίως από
την Αρχαία Ελλάδα και την ελληνική Εθνική Αντίσταση του 1940-44. Ως υλικά
χρησιμοποιεί τον χαλκό, τον ορείχαλκο, το μάρμαρο ή το ξύλο. Παράλληλα με τη
γλυπτική έχει ασχοληθεί (κυρίως σε πρώιμες εποχές) με τη ζωγραφική και τη
χαρακτική. Στους πίνακές του βασικό στοιχείο είναι ο κεντρικός, κατακόρυφος
άξονας της σύνθεσης και είναι εμφανείς οι επιρροές του από τον γαλλικό
σοσιαλιστικό ρεαλισμό. Ως χαράκτης σχεδίασε πλήθος μεταλλίων για το
Νομισματοκοπείο του Παρισιού[11].
Κωνσταντίνος Ζούρλας (1942- )
γλύπτης
Γεννήθηκε στο Τοιχιό Καστοριάς, απ’ όπου
μετεγκαταστάθηκε στη Ρουμανία το 1949. Το 1960-65 μαθήτευσε στη Δευτεροβάθμια
Σχολή Τεχνών ‘’N. Toninza’’ και
το 1968-75 στο Institutul de
Arte Plastice ‘’ N. Grigorescu’’. Το 1977 επιστρέφει στην Ελλάδα και
εγκαθίσταται μόνιμα στην Αθήνα, παίρνοντας μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις
καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του ’80 και του ’90. Ο Ζούρλας σε κάθε
γλυπτό του διερευνά παραμέτρους των φυσικών επιστημών και τις συσχετίζει με
αυτό. Επίσης, ενσωματώνει ενίοτε στοιχεία της κλασικής ή της λαϊκής τέχνης και
εντάσσει στη θεματολογία του συμβολισμούς από τη μυθολογία ή την κοσμολογία.
Εκτός από τη γλυπτική έχει ασχοληθεί με τη ζωγραφική, την χαρακτική και κυρίως
την κεραμική. Σήμερα, ζει στην Αθήνα και συνεχίζει να διατηρεί στενές σχέσεις
με καλλιτεχνικούς κύκλους στη Ρουμανία και την Ουγγαρία[12].
Βασίλης Κυριαζίδης (Vasili K) (1942- ) ζωγράφος
Vasili K, Sans titre, 1995, μικτή τεχνική |
Γεννήθηκε στα Λακκώματα
Καστοριάς το 1942 και σε μικρή ηλικία κατέφυγε οικογενειακώς στη Γιουγκοσλαβία.
Έκτοτε αναφέρεται ως Vasili
Kirjazovski ή συνηθέστερα με το καλλιτεχνικό όνομα Vasili K. Σπούδασε στις Σχολές Καλών
Τεχνών Σκοπίων και Βελιγραδίου, ενώ το 1964 εγκαταστάθηκε μόνιμα στο Παρίσι.
Τις τρεις ακολουθούμενες δεκαετίες θα εδραιωθεί στα παρισινά καλλιτεχνικά
στέκια και θα συμμετάσχει σε δεκάδες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στη Γαλλία,
την Ιταλία και τη Γιουγκοσλαβία. Την πρώτη καλλιτεχνική του περίοδο θα
ζωγραφίσει ανθρωποκεντρικά έργα με έντονο το εξπρεσιονιστικό, μακάβριο
συναίσθημα. Το βασικό θέμα της σύνθεσης το τοποθετεί σε έναν εικονικό,
οργανωμένο χώρο με προοπτική και σχολαστική σχεδιαστική ακρίβεια. Στην ώριμη
περίοδό του, ο καλλιτέχνης στρέφεται στις καθαρά αφηρημένες, γεωμετρικές
εικόνες, όπου επικρατεί ο πλήρης μινιμαλισμός και οι οπτικά ισορροπημένες
συνθέσεις. Χρησιμοποιεί έντονα χρώματα αντιθέσεων και δίνει βασικό ρόλο στη
διαχείριση του φωτός και την πλαστικότητα. Ζει στο Παρίσι και έργα του
εκτίθενται σήμερα σε μόνιμες συλλογές μουσείων στο Βελιγράδι και κάποιες
γαλλικές πόλεις [13].
Δούκας Σαχίνης (Ducas Sachinis) (1942-2008) ζωγράφος
Ο Δούκας Σαχίνης μπροστά στον πίνακά του Figure Arcaice, 1975, λάδι σε καμβά |
Ηλίας Ρούσκας (1948-1981) ζωγράφος
Η. Ρούσκας, Νεανική συντροφιά κάτω από τον ήλιο, λάδι σε καμβά, 1979 |
Ιωάννης Σαχίνης (Ioannis Sachinis) (1948- ) ζωγράφος, γλύπτης
Ι. Σαχίνης, Νατζή, λάδι σε καμβά, 1989 |
Παντελής Δημητρίου (1952- ) ζωγράφος
Π. Δημητρίου, Σύνθεση, 1995, σινική μελάνη με ακρυλικό |
Τάνια Κίτσου (Tania Kitsou) (1961- ) σκηνοθέτης,
ζωγράφος
Τ. Κίτσου, Scrittura Subacquea, 1986, μικτή τεχνική σε χαρτόνι |
Είναι γεννημένη στην Καστοριά, όπου και
ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές της. Το διάστημα 1978-88 σπουδάζει ζωγραφική
και θέατρο στο Queen’s College
της Νέας Υόρκης, τις Ακαδημίες Καλών Τεχνών της Περούτζια και της Ρώμης,
την ολλανδική Χάγη και τη Μάλτα. Σκηνοθέτησε πολλά θεατρικά έργα και ταινίες
μικρού μήκους, ενώ ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση θεατρικών φεστιβάλ στο
εξωτερικό και εργάστηκε ως θεατρική παιδαγωγός. Δέχθηκε επιρροές στην σύνθεση
και την τεχνοτροπία από μεταπολεμικά ριζοσπαστικά καλλιτεχνικά ρεύματα, όπως το
αμερικανικό Action Painting,
την ομάδα CoBrA και
κυρίως το γερμανικό κίνημα Fluxus,
όλα τους ‘’παιδιά’’ του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, που χαρακτηρίζονται από
έντονες χειρονομίες, πρόκληση, αυθορμητισμό και αμεσότητα με το κοινό. Οι πίνακές
της Κίτσου εμφανίζουν έντονα αυτή την εξπρεσιονιστική διάθεση και περιλαμβάνουν
αφηρημένες φόρμες. Χρησιμοποιεί μικτή τεχνική, εντάσσοντας διάφορα υλικά στη
σύνθεση. Συμμετείχε σε ατομικές ή ομαδικές ζωγραφικές εκθέσεις, κυρίως στην
Ολλανδία, και επέστρεψε μόνιμα το 2001 στην Ελλάδα, ασχολούμενη με το θέατρο.
Τα τελευταία δύο χρόνια είναι καλλιτεχνική διευθύντρια στο Μεσαιωνικό -
Βυζαντινό Φεστιβάλ ‘’Αλεξιάδα’’ του Δήμου Καστοριάς[18].
Σε νεώτερες εποχές αναδείχθηκαν και αναδεικνύονται
μια σειρά από αξιόλογους εικαστικούς καλλιτέχνες στην πόλη και την περιοχή της Καστοριάς. Είτε
σταδιοδρομούν επαγγελματικά είτε ασχολούνται ερασιτεχνικά, όλοι τους έχουν
συμμετάσχει σε εκθέσεις στην Καστοριά και σε πολλές ακόμη ελληνικές πόλεις, ενώ
κάποιοι έχουν παρουσιάσει τα έργα τους και στο εξωτερικό. Στους εικαστικούς
(ζωγράφους, γλύπτες, αγιογράφους) που κατάγονται ή ζουν σήμερα στην περιοχή της
Καστοριάς συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων οι: Κωνσταντίνος[19]
και Αργύριος Ρήμος[20],
Δημήτρης Ιωαννίδης[21],
Κωνσταντίνος Ζαπονίδης, Μερόπη Σωτηροπούλου - Μάγγελ[22],
Νίνα και Δωροθέα Χαρίτωνος, Βασίλης Χατζηπαναγιώτου, Ελένη Τσίρη, Μαρία Γκάγκα
- Πανταζή, Αθηνά Νουρτζοπούλου[23],
Κωνσταντίνος Λάκης[24],
Θεοχάρης Σκαπέρδας, Μαρία Στεργίου,
Ουρανία Σκορδά, Αργυρώ Ιντζίδου, Βασιλική Ρωμανίδου, Χρήστος Λιάνος, Αναστασία
Λιάπη, Ελευθερία Πρωτόγερου, Φιλοκτήμων Κατσανόπουλος, π. Γεώργιος Χουζούρης, Ζαχαρίας Αγγλογάλλος, Ιωάννα Ναούμ, Ιωάννης
Μουτίδης, Χρήστος Μπασακύρος, Χρήστος Σολομίδης,
Μαρία Τοτού, Μάρκος Ντέμκας, Βαγγέλης Σταυρόπουλος. Τέλος, πρέπει να αναφερθεί
ότι πρωτεύοντα ρόλο στα εικαστικά δρώμενα της πόλης διαδραμάτισε τις τελευταίες
δεκαετίες η γκαλερί και οι ετήσιες εκθέσεις που διοργανώνει ο
Μουσικοφιλολογικός Σύλλογος ‘’Αρμονία’’.
Δ. Χαρίτωνος, Καΐκι, 1999, λάδι σε καμβά |
Α. Ρήμος, Τοις κείνων ρήμασι πειθόμενοι, 2012, πλαστικό και ακρυλικό σε καμβά
|
Κ. Λάκης, Επιτάφιος Θρήνος, 2013, λάδι σε καμβά |
* Ευχαριστούμε τους εικαστικούς Κ. Ζαπονίδη, Δ. Ιωαννίδη, Τ. Κίτσου, Κ. Λάκη, Α. Ρήμο, Ι. Σαχίνη και Δ. Χαρίτωνος για τη συνεισφορά τους.
πηγές εικόνων
συλλογή Pace/McGill Gallery, New York, USA
συλλογή ΜοΜΑ, New York, USA
συλλογή National Gallery of Art Sculpture Garden, Washington D.C, USA
D. Maffia (επιμ), Ducas Sachinis: Monografia, Galleria d’ Arte Internazionale, Firenze, 1976
Συλλογικό (επιμ) Δ. Κομίνη-Διαλέτη / Ε. Ματθιόπουλος / Λ. Ορφανού / Α. Ραγιά), Λεξικό ελλήνων καλλιτεχνών: ζωγράφοι, γλύπτες, χαράκτες (16ος - 20ος αι), τ. 1-4, Μέλισσα, Αθήνα, 1997
A.A Giani (κειμ), Ioannis Sachinis, Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Καστοριάς, 2006
Χ. Τζημάκας, Εικαστικές δημιουργίες, Θεσ/νίκη, 2009
αρχείο Κ. Ζαπονίδη
αρχείο Τ. Κίτσουαρχείο Κ. Λάκη
αρχείο Α. Ρήμου
αρχείο Ι. Σαχίνη
αρχείο Δ. Χαρίτωνος
προσωπικό αρχείο
papachristos-andreas.com
giovanopoulos.com
valeursdart.com
panoramio.com
[1] Σ.
Λυδάκης, Οι έλληνες ζωγράφοι. Η ιστορία της νεοελληνικής ζωγραφικής (16ος
- 20ος αι), Μέλισσα, Αθήνα, 1976, σ. 499
Συλλογικό
(επιμ. Δ. Κομίνη-Διαλέτη / Ε. Ματθιόπουλος / Λ. Ορφανού / Α. Ραγιά), Λεξικό
ελλήνων καλλιτεχνών: ζωγράφοι, γλύπτες, χαράκτες (16ος - 20ος
αι), τ. 4, Μέλισσα, Αθήνα, 1997, σ. 98
[2] L. Samaras, Samaras album: Autointerview,
autobiography, autopolaroid, Whitney Museum of American Art / Pace Editions
inc, New York, 1971
B. Rose, Barbara Rose interviews Lucas
Samaras, Pace Gallery Publications, 1978
ο.π, Λεξικό, 1997, τ. 4, σ. 132-134
Κ.
Κοσκινά, Λουκάς Σαμαράς: Εκκεντρικός ανανεωτής της τέχνης, ΔΟΛ, Αθήνα, 2009
[3] L. Samaras / G.
Constance / J. Glenn, Lucas Samaras: Sketches, drawings, doodles and plans, H.N
Abrams, New York, 1987
[4] L. Samaras /
J.C Seigfried, Lucas Samaras’ Boxes, Museum of Contemporary Art, Chicago, 1971
D. Vanderlip / T. McEvilley, D. Kuspit / R.
Smith, Lucas Samaras:Objects and subjects (1969-1986), Abbeville Press, New
York, 1988
[5] L. Samaras / B.
Lifson, Samaras: Photographs 1969-1986, Aperture, New York, 1987
M. Prather / D. Kuspit, Unrepetant Ego: The
self-portraits of Lucas Samaras, Whitney Museum of American Art, New York, 2003
[6] Lucas Samaras:
Photoflicks (imovies), Photofictions (A to Z), Pace Wildenstein, New York, 2005
[7] Ανδρέας
Παπαχρίστος (Κατάλογος έκθεσης), Υπουργείο Πολιτισμού / ΕΠΜΑΣ, Αθήνα, 1989
Papachristos Andreas (Kiallitasi katalogus) (ουγγρ), Vigado Galeria, Budapest, 1991
Ανδρέας Παπαχρίστος: Γλυπτική 1960-1990,
Δήμος Θεσσαλονίκης / Δημοτική Πινακοθήκη, Θεσ/νίκη, 1993
ο.π,
Συλλογικό, Λεξικό, 1997, τ. 3, σ. 460, 461
www.papachristos-andreas.com
[8] εφ. Οδός (Καστοριάς), φ. 331 (8.12.05)
Χ. Τζημάκας, Εικαστικές δημιουργίες,
Θεσ/νίκη, 2009
Συλλογικό, Αφιέρωμα τιμής και μνήμης στον
Χρυσόστομο Τρ. Τζημάκα, Σύνδεσμος Βογατσιωτών
Θεσ/νίκης ‘’Ο Άγιος Κωνσταντίνος’’,
Θεσ/νίκη, 2012
[9] C.
Christou, Greek artists abroad, Ministry of Foreign Affairs / Department for
Greeks Abroad, Athens, 1988, σ. 223
ο.π, Συλλογικό, Λεξικό, 1997, σ. 283
www.giovanopoulos.com
[10] ο.π, Συλλογικό,
Λεξικό, 1997, τ. 4, σ. 461
[11] E. Benezit, Dictionnaire critique et documentaire des peintre, sculpteurs, dessinateurs et graveurs (γαλ), t. 3, Grund, Paris, 1976, s. 646
ο.π, Λυδάκης, Οι έλληνες γλύπτες, 1981, σ.
319
I. Jianou / G. Xuriguera / A. Lardera, La
sculpture moderne en France depuis 1950
(γαλ),
Arted Editions d’ Art, Paris, 1982, σ.
117
ο.π, Christou, Greek artists
abroad, 1988, σ. 45, 46
ο.π, Συλλογικό, Λεξικό, 1997, τ. 1, σ. 397
[12] ο.π, Λυδάκης, Οι
έλληνες γλύπτες, 1981, σ. 327
ο.π, Συλλογικό, Λεξικό, 1997, τ. 1, σ. 446
Sinteze conteporare: Corpul in Arta Balkanika (Catalog expositie)
(ρουμ), Brumar, Timisoara, 2013
[13] M. Debergh, K.
Vasili: L’
art sous toutes les formes (γαλ), Paris,
1993
Peintres et sculpteurs Grecs de Paris (Catalogue
de l'exposition) (γαλ), Maison de’l Europe, Paris, 1994
ο.π, Λεξικό, 1997, τ. 2, σ. 161, 162
[14] Catalogo internazionale
Bolaffi d’ arte moderna (ιταλ), No 10, G. Bolaffi Editore, Torino,
1975
Catalogo internazionale
Bolaffi d’ arte moderna (ιταλ), No 11, G. Bolaffi Editore, Torino, 1976
D. Maffia (επιμ), Ducas Sachinis: Monografia, Galleria d’ Arte Internazionale,
Firenze, 1976
[15] εφ. Μακεδονία, φ. 28967 (19.1.2011)
[15] εφ. Μακεδονία, φ. 28967 (19.1.2011)
[16] Catalogo internazionale Bolaffi d’
arte moderna (ιταλ), No 11, G. Bolaffi Editore, Torino, 1976
A.A Giani (κειμ), Ioannis Sachinis, Νομαρχιακή
Αυτοδιοίκηση Καστοριάς, 2006
[17] ο.π, Λεξικό, 1997, τ. 1, σ. 363
[18] 17 Hellenen Artists
(Exhibition catalogue), BIZA, The Hague, 1989
ο.π,
Λεξικό, 1997, τ. 2, σ. 207
www.mbfok.gr
[19] www.painter-rimos.tripod.com
[20] www.rimosargiriosartgallery.blogspot.gr
[21] Δ.
Ιωαννίδης, Υστερόγραφα του προηγούμενου αιώνα, Θεσ/νίκη, 2000
Δ. Ιωαννίδης, Μια Καστοριά σαν ζωγραφιά, Καστοριά,
2006
[22] Μ. Σωτηροπούλου - Μάγγελ, Μια φορά κι έναν καιρό ήταν και κάπου ήταν,
Καλυψώ, 2004
Μ. Σωτηροπούλου - Μάγγελ, Η αγάπη και ο
χρόνος, Ζήτη, Αθήνα, 2011
[23] Π. Τσολάκης, Αθηνά Νουρτζοπούλου: Κριτική στο
έργο της ζωγράφου, ανέκδοτη ανακοίνωση σε ημερίδα των εκδηλώσεων ‘’100 χρόνια ιστορικές περιηγήσεις: 1912
Χρούπιστα - 2012 Άργος Ορεστικό’’ (7.10.2012)
[24] www. artklak.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο δεν θα δημοσιεύονται